لزوم نام گذاری جدید و به روز معابر و محله های شهر

آخرین به روز رسانی در شنبه, 03 فروردين 1398 منتشر شده در شنبه, 03 فروردين 1398

   ما انسان ها به نام های زیبای خود افتخار می کنیم و همیشه شاید ساعت ها و روز ها و ماه ها برای نام گذاری نوزاد خود فکر کرده باشیم چرا که دوست داریم هویت و عزیزمان را به بهترین نام صدا بزنیم و در بین جمع به نام زیبای فرزند خود ببالیم. همانطور که نام افراد در زندگی ،حالات و سرنوشتشان موثر است نام های زیبا و بر اساس فرهنگ مردم پسند آن برای یک شهر ، محله ، خیابان و کوچه نیز می تواند در رونق و آبادانی و معروفیت آن نقش موثر و تعیین کننده ای داشته باشد . در انتخاب این نام ها مردم نقش تعیین کننده دارند و حتی تغییر و نو کردن نام حمله ها در روحیات و انگیزه مردم آن محله نیز تاثیر دارد . با راه اندازی گروه های غیر رسمی همچون همیار شهردار و شورایار محله ها می توان ضمن ارتباط موثر با مردم هر محله و تقویت وحدت و رقابت بین محله ها برای پیشرفت و زیبائی شهر می توان اسم و رسم های جدید و جالبی را در راستای فرهنگ سازی و زیبایی معنوی و ظاهری شهر بنیان نهاد. همچنانکه حتی  این امر در روستاهای صائین قلعه مانند چرگر و پیرسقا و مهستان نیز اتفاق افتاده است و ما صائین قلعه ای ها از قافله ی روستاهایمان عقب مانده ایم.

تغییر اصالت گنبد های شهر از فیروزه ای به نقره ای

آخرین به روز رسانی در شنبه, 03 فروردين 1398 منتشر شده در شنبه, 03 فروردين 1398

اگر در طی دهه اخیر به گنبد های زیبا و فیروزه ای امام زاده یحیی (ع) و امام زاده قاسم و سارا (ع) توجه کرده باشیم می بینیم که بنای سنتی آنها دستخوش تغییراتی شده است که زیبائی و نماد تاریخی و اصیل بودن را در آنها از بین برده است و حتی مانند گنبد برخی مساجد شهر مثل مسجد صاحب الزمان (عج) که آبرو و مایه افتخار ماست نیز با ظهور عایقی بنام ایزوگام نقره ای به خود گرفته اند . صرف نظر از اینکه راهکار بهتری برای حفظ زیبائی و هنر اسلامی می توانست در آنها رعایت شود، کار های عجولانه و غیر خردمندانه ، آثار هنر تاریخی و اسلامی این ابنیه ها را از بین برده است . بنظر باید بیاندیشیم که اگر می خواهیم شهرمان تاریخی و گردشگری باشد و چشم انداز آن را چنین تعریف کرده باشیم باید نسبت به این مسائل حساسیت بیشتری داشته باشیم چرا که گردشگر برای دیدن گنبدی از جنس ایزوگام به شهرما نخواهد آمد. البته استفاده از سازه های فلزی بطور غیر قانونی در بنای آستان مقدس امام زاده یحیی (ع) نیز جای سوال دارد که اصلا سازمان میراث فرهنگی و یا سازمان اوقاف بر آن نظارت و رسیدگی دارد یا نه؟ چرا باید افراد گرداننده این مکان ها چاره و راهکار های علمی و کارآمد را مطالعه نکرده و به صلاحدید خود مجبور شوند تصمیم به چنین کار هایی بگیرند؟ بهتر است در مورد حفظ اصالت شهر و ابنیه های تاریخی کمی در ذهنمان بازنگری داشته باشیم.

ضرورت استفاده ازگلدان های شهری در فضای شهری

آخرین به روز رسانی در شنبه, 03 فروردين 1398 منتشر شده در شنبه, 03 فروردين 1398

در شرایطی که شهرداری صائین قلعه برای مدیریت و زیباسازی شهر متحمل هزینه هایی است که از پس آن بر نمی آید استفاده از راهکار های بسیار کم هزینه و فرهنگ ساز در این موارد بسیار کار ساز و مفید خواهد بود . از جمله مواردی که شهرداری می تواند به آن ورود کند و مشارکت مردمی را دخیل در آن نماید توسعه فضای سبز شهری است بطوری که فضای سبز شهری می تواند چهره شهر را دگرگون کند و زیبائی خاصی به شهر گردشگری صائین قلعه بدهد ، کافیست شهرداری صائین قلعه مهندسی و طرح ریزی حرفه ای در این مورد داشته باشد و بر اساس دانش روز و استفاده از تجربیات و کار های خلاقانه شهر های مختلف کشور و جهان در ایجاد ابتکارات شهری پیشقدم شود همچنانکه مردم شهر نیز دست یاری می فشارند و با وحدت ویژه ای با شهرداری همکاری خواهند کرد. وجود گلدان های شهر در مسیر بلوار و حتی بجای بلوار جدا کننده در برخی خیابان های شهر از یک سو و استقرار و در اختیار گذاشتن گلدان هایی در پیاده رو ها به صاحبان کسبه و منازل همسایه و سپردن مسئولیت نگهداری و آبیاری گل ها به مردم از این طریق ، صرفه جویی های زیادی در نگهداری فضای سبز و درختان محیط شهر در مقابل زیبائی و تغییر چهره شهر دارد. آنچه که مهم است اینکه با وجود داشتن کارخانه ماسه شویی ، قطعات بتنی و توان تولید انواع پیور ، گلدان و سایر سازه های بتنی نباید از خلاقیت های شهری در شهر گردشگری و توریستی شهر غافل بود .

صائین قلعه مخترع اولین پارک بدون درخت در ایران

آخرین به روز رسانی در شنبه, 03 فروردين 1398 منتشر شده در شنبه, 03 فروردين 1398

 

  پارک فرهنگ که در خیابان مدرس شرقی در دهه 80 احداث شده است و در واقع تنها پارکی است که جمعیت کثیری در ایام فصل گرم سال بویژه در ماه مبارک رمضان و شب های تابستان از آن استفاده می کنند با مطالعه و بررسی پارک هایی که در شهر های مختلف ایجاد شده اند پی به استاندارد ها و ضرورت های مهم در احداث پارک می بریم که در پارک های شهر ما رعایت نشده است که حتی به زیبائی ، جذابیت و رغبت به استفاده از آن لطمه شدیدی وارد کرده است . برای خیلی از مردم سوال پیش می آید که چرا با وجود صرف هزینه ها از بیت المال ، صرف وقت و نیروی کار و انرژی مسئولین، کاری غیر مطلوب انجام شده است. از نشانه های پارک ها وجود درختان متنوع و زیبا و نیز فضای سبز مطلوب است که اگر توجه به آن میشد پارک فرهنگ ما هم مانند پارک شهر همجوار زیبائی ویژه ای به خود می گرفت . وجود سازه های مختلف فرهنگی و ایجاد عوارض زمین بصورت پستی و بلندی و استفاده از آبنما و نور رسانی مطلوب، هوشمندانه و زیبا از دیگر مواردی است که در کنار وسایل بازی کودکان می تواند در ساخت پارک اهیمت داشته باشد اما هر آنچه که می بینیم نشان از بی تدبیری در ساخت این پارک است . اگر به ابعاد پارک هم نگاه کنید قسمتی از آن ادامه کوچه ی آزمایشگاه را گرفته است و نیز اصلا سردر و تابلو و حریم خاصی ندارد و یک پارک صفحه تخت می باشد که در نوع خود نظیر ندارد .

 

مطالبات کسبه صائین قلعه از شهردار و شورای اسلامی شهر

آخرین به روز رسانی در شنبه, 30 تیر 1397 منتشر شده در شنبه, 30 تیر 1397

شهردار محترم و اعضای شورای اسلامی شهر صائین قلعه

  با سلام؛ احتراما ما کسبه شهر صائین قلعه برای چندمین بار وجود آسیب های اقتصادی در شهر را به حضورتان متذکر می شویم که از جمله مهمترین آنها که سبب خروج نقدینگی از شهر و کاهش داد و ستد و باعث کاهش قدرت خرید مردم میشود، چهارشنبه بازار دوره گردهای صائین قلعه می باشد. ما از شما درخواست داریم با جمع آوری چهارشنبه بازار دوره گردها جلوی خروج نقدینگی (سالیانه 5 میلیارد تومان) از شهر را بگیرید،چرا که این بازار ضمن اینکه رونق را در بسیاری از صنوف گرفته است باعث کاهش فروش و در نتیجه افزایش قیمت ها نیز شده است. زمانی که چهارشنبه بازار جمع گردد ما کسبه شهر توان فروش با حداقل سود و کاهش قیمت ها را در اثر افزایش فروش خواهیم داشت و مسئولین می توانند با هرگونه گرانی در شهر برخورد کنند. باید به عرضتان برسانیم ؛ با خروج نقدینگی از شهر هم رغبت به راه اندازی کسب و کار کم می شود و هم شغل های نو و یا تخصصی بدلیل کاهش تقاضا شکل نمی گیرند و هم کسبه موجود به سمت ورشکستگی می روند و همچنانکه نتیجه آن را می بینیم ... بدلیل زنجیره وار بودن مسئله گردش پول ، رکود را با تورم قیمت در بسیاری از صنوف شهر شاهدیم.

با در نظر گرفتن شرایط کلی کشور و سیاست های حاکم بر مدیریت کلان کشوری چند نکته کلیدی را در مورد راه کار های رشد اقتصادی صائین قلعه خدمت شهردار و شورای شهرمان میرسانیم:

1- مردم شهر در امورات مختلف از جمله اقتصاد و معیشت به هم وابسته اند پول مردم به واسطه خرید و فروش در شهر به گردش در می آید که با وجود چهار شنبه بازار هر هفته پول در شهر از گردش ساقط شده و از شهر خارج می گردد. که نتیجه این امر کاهش نقدینگی مردم است که عموم مردم هر روز احساس میکنیم تنگدست از قبل هستیم و قدرت خرید پائین است.

2- کسبه شهر به دلیل فروش کم نمی توانند سود لازم را کسب کنند و در نتیجه برای تامین مخارج و هزینه کرایه مغازه و.... مجبورند باز هم گرانتر از قبل بفروشند که این خود  به تورم دامن می زند.

3- باید به جای چهارشنبه بازار دوره گردها به فکر راه اندازی بازارچه کارآفرینی و اشتغالزایی با  محوریت همشهریان بود. از فروش تولیدات داخل شهر گرفته تا حمایت از کسب و کار های خانگی و فروش محصولات کشاورزی و سوغات شهر  در بازارچه

4- هنر شهردار و شورای شهر این است که شرایط را مهیا کنند که ارزانی در خود شهر بوجود بیاید و بجای اینکه پول از شهر خارج شود پول را سرازیر به شهر کنند و زمینه ایجاد و توسعه بیشتر کمی و کیفی مغازه ها و کسب و کارها را بوجود بیاورند.

5- از خاصیت ام القرایی شهر که یک زمان در طول هفته از کسبه شهر می خریدند و پول سرازیر شهر میشد چیزی نمانده و همه روستاییان اطراف می مانند و چهارشنبه برای خرید از دوره گردها به شهر ما می آیند.

در این شرایط پیش آمده باید توجه داشته باشیم که لازمه کاهش تورم ، همکاری توام کسبه و مردم و اتحاد آنهاست. یعنی کاهش قیمت ها همزمان با تشویق به خرید از بازار صائین قلعه ممکن پذیر است و راهکار آن جایگزینی بازارچه های محلی ، کارآفرینی، خوداشتغالی با چهارشنبه بازار دوره گردهاست، ضمن اینکه تغییر نگرش مردم نسبت به اهمیت حمایت و خرید از کسب و کارهای شهر و خرید از شهرمان مهم است ، ایجاد نظام صنفی و تشکیل مجمع کسبه شهر با هدف رفع مشکلات کسبه باید در دستور کار قرار گیرد.از ایجاد صندوق های حمایت از کسب و کار نباید غافل بود و نکته آخر اینکه توجه به استفاده از موقعیت تجاری شهر گردشگری و مذهبی صائین قلعه در جوار امام زاده های شهر برای ایجاد اشتغال و رونق ضرورت دارد.

از شهردار عزیز و شورای محترم شهر قاطعانه انتظار حل مشکل را داریم و در صورت بی توجهی ضمن ارجاع به مراتب بالاتر ، این مطالبه محترمانه تبدیل به اعتراض صنفی خواهد شد.

    با تقدیم احترام-کسبه شهر صائین قلعه